Vrijdag 14 augustus 2009.(zgn. 0-dag)
Niels had gisterenavond late dienst en is aansluitend gaan logeren. Alice en ik hebben de dag rustig doorgebracht. Samen ontbeten en daarna hebben we nog wat gewinkeld in Veldhoven. Alice wilde niet gaan lunchen vanwege de hitte. Buiten dat, had ze nog enigszins last van het uitgebreide afscheidsetentje van gisterenavond samen met mijn broer Olof en zijn vrouw Tine. Ze waren speciaal voor ons uit Zoetermeer gekomen om afscheid te nemen. Jammer dat Niels vanwege zijn werk niet aanwezig kon zijn. De middag hebben we heerlijk samen thuis doorgebracht. Ik heb de fietsen nogmaals voor de laatste keer gecontroleerd. De bagage logischer ingedeeld in verband met de gewichtsverdeling. Ik kwam tot de ontdekking dat de verlichting van mijn fiets niet werkte. Dit euvel samen opgelost met de meesterknecht Dirk van Van Herk Fietsen. Verder stond op de planning dat Niels en ik samen naar de kapper zouden gaan, maar dat hebben we dus gisteren al gedaan.
Zaterdag, 15 augustus 2009.
Om 05.30 uur loopt de wekker af en na het opstaan neem ik een stevig ontbijt. Niels is zo rond 06.15 uur uit de veren. Alice had nagenoeg de hele nacht niet geslapen. Ze was waarschijnlijk zenuwachtiger dan Niels en ik. Heel begrijpelijk, want ze zal het een maand zonder ons moeten stellen en dat is toch echt wel een "beproeving"!! Bart en Sylvia, de allerbeste vriend van Niels en zijn partner waren de enigen, die uiteindelijk Niels kwamen uitzwaaien. Voor het daadwerkelijke vertrek hebben we nog gezellig "spannend" een kopje koffie gedronken.
Moment van de dag: Het afscheid en vertrek samen met Alice, Bart en Sylvia.
Zondag, 16 augustus 2009.
De nacht doorgebracht in de trekkershut. Het was zo warm (33 graden) buiten, dat we echt geen slaapzak en/of nachtkleding nodig hadden. Na een flinke mok sterke koffie en het optuigen van de fietsen zijn we om 07.30 uur vertrokken richting Saméon net over de Franse grens. Het weer was totaal anders dan gisteren. Tot ongeveer 14.00 uur bewolkt en iets minder wind als gisteren met een temperatuur van ongeveer 20 à 22graden. Vanuit Londerzeel volgen we de Leirekensroute. Dat is een voormalige spoorlijn die is omgevormd tot een fietspad. We passeren diverse oude stationnetjes. Bijna geen fietsers buiten een enkele liefhebber van de zondagmorgen. In Aalst hebben we de route gevolgd richting de rivier de Dender. Het fietspad langs de oever hebben we gevolgd tot het oude stadje Lessines. We zien allerhande vogels in dit bijzonder mooie natuurgebied. Aangekomen in Ninhove kopen we bij de bakker diverse broodjes. Zal de komende weken overigens een dagelijks ritueel worden!!! Op een bankje midden in de stad, maak ik een lekker warm kopje bouillon voor ons beiden en we eten de verse broodjes op. Een motor heeft tenslotte brandstof nodig. Na dit ontbijt zoeken we weer de oevers van de Dender op en rijden richting Geraardsbergen. Voorbij de sluis en de jachthaven van Geraardsbergen komen we op het onverharde jaagpad langs de rivier. We mogen ons gelukkig prijzen dat het de afgelopen dagen droog is geweest, want anders was het een (fiets)modderballet geweest. Het pad was dus redelijk tot goed begaanbaar. Het weer begint op te klaren en de hemel trekt open als gevolg van de aanwakkerende wind. De temperatuur stijgt naar 30 graden en meer. We missen op het traject de stickers van het Jacobsgenootschap en daarom moeten we met enige regelmaat de weg vragen. Op zich is het geen probleem maar op een "door de weekse" zondag in België dus wel.........geen mens te bekennen. Op het traject tussen Lessines en Doornik, blijkt later, rijden we een aantal keren verkeerd. Tijdsverlies van ongeveer 1,5 uur en op het eind van de dag blijkt, dat we ruim 20 kilometer meer gefietst hebben dan gepland. Niels stelt voor in Doornik te gaan eten. Prima idee!! Op een terras op de Markt in Doornik doen we ons beiden te goed aan een heerlijke Italiaanse pasta en een heerlijk koel drankje. Na de pauze rijden we langs de oevers van de rivier de Schelde richting Frankrijk. We passeren de onzichtbare taalgrens en de fysiek grens in Rumegies waar we foto's maken voor het nageslacht.
Moment van de dag: Tot de ontdekking komen, dat we niet zomaar efkes een stukske aan het fietsen zijn!
Maandag, 17 augustus 2009.
Alhoewel de wekker om 07.00 uur afloopt staan we pas om 08.00 uur op. Kopje koffie gemaakt en gedronken, waarna het dagelijkse ritueel volgt van tent opbreken, inpakken en onze ijzeren paarden gereedmaken. We doen het langzaam en rustig, flauwekullen wat over en weer en tenslotte om 09.30 uur vertrekken we. We rijden langs het gemeentehuis en krijgen van een zeer vriendelijke medewerkster van de gemeente een stempel. Op mijn vraag of het druk is, zegt de vrouw dat het rustig is en als we aanstalten maken om te vertrekken gaat ze verder met het lezen van de krant!!! Het zal vandaag een rustige dag gaan worden met weinig bijzonderheden. In de stad Cambrai rijden we verkeerd, terwijl we in Rumilly en Cambresis worden wegens wegwerkzaamheden worden omgeleid. Eigenwijs zoals we zijn volgen we toch de oorspronkelijke route met de gedachte dat we als fietsers toch wel langs de wegwerkzaamheden kunnen lopen. So far so good!!! We komen uit bij een in aanbouw zijnd viaduct. Onze gedachten worden beloond, want we worden door de wegwerkers niet tegen gehouden en/of gewaarschuwd. Ze groeten ons uitermate vriendelijk. We zijn ook zo netjes en groeten terug. De begroeting door de arbeiders bleek achteraf wel "dubbel" te zijn, want de aflopende weg na het viaduct was vers geasfalteerd en reed formidabel!!!??? Alleen onze fietsbanden bleken even later ook van asfalt te zijn. Om te voorkomen dat onze fietstocht voortijdig tot een einde zou komen hebben we ons ruim 3 kwartier bezig gehouden met het verwijderen van het aangekoekte asfalt van de 4 fietsbanden. Als we deze vertraging niet hadden gehad, hadden we op de brug annex sluis van Rue-des-Vignes het Nederlandse fietsechtpaar Freek en Ali niet ontmoet. Ze fietsen vanuit hun woonplaats Naarden via Haarlem naar Tours (hun eindpunt). Ze blijken op weg te zijn naar dezelfde camping in Honnecourt sur Escaut. We praten wat met elkaar en wisselen in een kwartiertje tijd elkaars ervaringen uit. We komen kort na elkaar aan op de camping. We hebben 72,5 kilometer gereden in 4 uur 12 minuten met een gemiddelde van 17,18 km/uur. De campingbaas herkent mij van 2 jaar geleden en het is een bijzonder weerzien. Met Freek en Ali eten we samen in het restaurant en brengen vervolgens samen de avond door. Het is een intieme avond voor zowel ons als voor Freek en Ali, waarin van beide kanten wordt verteld wat de feitelijke reden is waarom de Camino de Santiago ofwel de Route Saint Jacques wordt gefietst. Ook Niels neemt een voor hem zeer grote drempel en vertelt zijn verhaal. Een bijzondere gebeurtenis om dit als vader mee te (mogen) maken. Freek blijkt in het afgelopen jaar 2 nieuwe knie-gewrichten te hebben gekregen en het is bewonderingswaardig dat hij zo kort na de operaties een dergelijke lange fietstocht onderneemt. Freek zegt tegen Niels, als Formule 1-fan, dat hij zal proberen voor hem een Renault/ING race-cap te "organiseren". Niels is verguld en vindt het een prachtige ontmoeting. In het café-gedeelte van het restaurant zitten wat Franse mensen, die al enigszins teveel hebben gedronken. Eén van hen blijkt een geblesseerde professionele rugby-speler te zijn. Hij wil met mij op de foto en Freek legt het vast op de gevoelige plaat. Ik hoop dat Freek de foto aan mij zal mailen zodat ik die in dit verhaal kan opnemen. Tijdens het eten krijgen we van de camping-eigenaar nog een stempel, want op het gemeentehuis kun je er geen krijgen want het is gesloten vanwege de vakantie. Om 22.00 uur zijn we goedgemutst gaan slapen en morgenvroeg gezond en vroeg weer op!!
Moment van de dag: Fietsend in het dorp Rue-des-Vignes horen we vanuit het klooster de Latijnse gezangen van de monnikken.
Dinsdag, 18 augustus 2009.
Ik sta om 06.45 uur op na een onrustige, koude nacht. Niels staat om 07.30 uur helemaal verkleumd op. Ook hij heeft op z'n zachtst gezegd niet lekker geslapen. Maar na een warme sterke kop koffie komen we vrij snel weer bij onze positieven. Freek en Ali die hun tent even verderop hadden staan waren al druk doende met inpakken. Ook zij hadden een zeer slechte nacht gehad. Ze zeggen dat ze een te korte voorbereidingstijd hebben gehad en voor wat betreft het kamperen nagenoeg geen ervaring hebben. Daarbij opgeteld de fysieke (knieën) gesteldheid van Freek overwegen ze beiden ernstig hun fietstocht voortijdig te beëindigen. Ik heb ze beiden een kop koffie aangeboden/gegeven als opkikker, die bij Freek tot overmaat van ramp verkeerd valt. Hij heeft moeite om niet over zijn nek te gaan. We praten over de af te leggen afstand van vandaag en vertellen hen, dat Niels en ik komende nacht in Hotel Le Cèdre (8 Rue de l' Evêché, 60400 Noyon) zullen overnachten. Op basis van ervaring heb ik een hotelovernachting gepland na 4 dagen fysieke inspanning in de buitenlucht om goed te kunnen herstellen. Freek en Ali geef ik de gegevens van het hotel en ze nemen in overweging daar ook te gaan overnachten. Om 07.30 uur vertrekken ze, nadat we van elkaar afscheid hebben genomen. Wij doen hetzelfde, maar dan om 08.45 uur. Het wordt een pittige etappe met flinke, korte beklimmingen. Jammer, maar het begint traditie te worden, wederom een aantal malen verkeerd gereden. Gelukkig niet teveel kilometers, maar elke extra kilometer is er één teveel en we prijzen ons gelukkig dat we geen wandelaars naar Santiago zijn!!! Even na St. Quentin lunchen we op een pleintje overdekt door een bladerdak van eikenbomen. Daar ontmoeten we weer het oudere echtpaar uit Papendrecht, dat we gisteren onderweg ook even hadden getroffen. Al pratende bleek dat het een gepensioneerd schippersechtpaar te zijn. Ze zijn nu op weg naar Parijs en zullen daar een bevriend Nederlands echtpaar ontmoeten, met wie ze "per boot" (plezierjacht) over de Franse en Belgische binnenwateren zullen terugvaren naar Nederland. Voor hen een stukje nostalgie, maar wel apart om zo lekker rustig terug te reizen. We stappen ook weer op de fiets en na 84,5 kilometer in 5 uur 5 minuten met een gemiddelde van 16,52 km/uur komen we om ongeveer 15.00 uur aan in Noyon. De weg naar de mooie oude kathedraal is niet moeilijk en voor de kathedraal spreek ik in het Frans een jong stel aan met de vraag of ze afkomstig zijn uit Noyon. Hier wordt bevestigend op gereageerd en ik vraag vervolgens aan de goedogende vrouw of ze de weg weet naar hotel Le Cèdre. Vervolgens pakt ze haar PDA en begint uitgebreid en digitaal te zoeken. Na ongeveer 10 minuten heeft ze het gevonden. Het hotel ligt op ongeveer 100 meter afstand buiten het gezichtsveld!! Bijzonder is het gegeven, dat iemand afkomstig uit Noyon niet weet dat hotel Le Cèdre naast de kathedraal ligt. Aangekomen in het hotel bleek dat Freek en Ali een half uur eerder hadden ingecheckt. Het Nederlandse schippersechtpaar komt even later na ons aan in het hotel. Na het douchen en wassen van de fietskleding, bezichtigen we de kathedraal en scoren een stempel. Wat ik beloofd heb aan diverse mensen doe ik. Ik brand kaarsjes.
Quote van de dag: "Elke beklimming is een overwinning op jezelf."
Woensdag, 19 augustus 2009.
We hebben aan de receptionist van het hotel gevraagd ons om 06.00 uur telefonisch te wekken, maar ik ben reeds om 05.15 uur op. Niels ligt nog in diepe coma!!!! Als hij ook wakker is pakken we alles in en bepakken onze fietsen. Blijkt dat er een flesje met een ontvetttings-/schoonmaakmiddel is gaan lekken. Ondanks het feit dat het goed is ingepakt moet ik toch alles uitpakken en schoonmaken. Kortom een extra karweitje waar ik niet op zit wachten, maar het overkomt je, dus dan doe je het gewoon. Om 06.45 uur na het afrekenen, vertrekken. Eerst naar de plaatselijke bakker, die we gisterenavond reeds hadden "gespot". De winkel staat vol met mensen, dus ik sluit gewoon aan. We weten op voorhand al dat het een zware etappe wordt op een heuvelachtig parcours. Op zich heftig genoeg, maar als de zon je daarbij gaat plagen met een temperatuur van 35+ wordt het echt zwaar. Diverse steile beklimmingen genomen. We drinken ontzettend veel, wel 6 à 7 liter per persoon, om onze waterhuishouding op peil te houden en om uitdroging te voorkomen. Ook drinken we extra bouillon. Iedereen, ook de lokale bevolking, klaagt over de temperatuur, die wel oploopt tot boven de 40 graden Celsius. De laatste steile beklimming van 10 tot 12% hebben we lopend gedaan. De hitte en de vermoeidheid zijn daar debet aan. Op de camping, waar we na 108 kilometer in 6 uur 30 minuten met een gemiddelde van 16,55 km/uur aankomen, worden we allervriendelijkst ontvangen door de echtgenote van de campingbaas. Ook hier was er de persoonlijke herkenning van 2 jaar geleden.
Quote van de dag: "Het is f...ing heet vandaag."
Donderdag, 20 augustus 2009.
De wekker staat weer op 06.00 uur, maar het wordt saai, mijn biologische klokje wekt me weer om 05.15 uur. De temperatuur is reeds 24 graden. Toen we gisterenavond naar bed gingen was het nog ruim 30 graden. We klagen niet over het weer, maar een paar graden minder zou een welkome zaak zijn. We drinken door de dag heen als een Tempelier (meer dan 5 liter per persoon per dag). Na het dagelijkse ritueel vertrekken we om 07.45 uur richting Chârtres. Wederom bleek het heel eenvoudig te zijn om verkeerd te rijden. De aanwijzingen in ons gedateerde (2000/2001) routeboekje komen niet altijd overeen met de realiteit. Het is bijzonder frustrerend te ontdekken, bij meer dan 35 graden Celsius, dat je als gevolg van verkeerde aanwijzingen van eigenwijze Franse mensen per "ongeluk" 2 keer dezelfde steile klim moet nemen van 7%!!!! Ja, dat bijt echt in de kuiten, maar we houden de moed erin. Dit gebeurt om 11.00 uur en de temperatuur loopt maar op. Als gevolg van de warmte lijkt het wel of we niets opschieten en als dan na de middag ook de wind van zich laat spreken wordt alles nog zwaarder. Een bakker hebben we ook niet gevonden. Alles bij elkaar genomen wordt het een superzware dag. Rond 18.00 uur komen we, na 124,5 kilometer in 7 uur 47 minuten met een gemiddelde van 15,95 km/uur aan op de gemeentelijke, lommerrijke camping van Chârtres. Om 19.00 uur staat de tent en zijn we "kroegklaar" zoals we dat noemen, nemen wat eenvoudigs te eten in het campingrestaurant. Inderdaad een pelgrim heeft recht op ontbering. De meligheid slaat na 2 biertjes en wat chips aardig toe. We hebben veel lol samen en lachen wat af naast de serieuze momenten die we hebben. We besluiten morgen om 07.00 uur op te staan en alles een "tandje" minder te doen. Om 22.30 uur gaat het licht uit en begint het I.B.O-en (Inspectie Binnenkant Ogen).
Quote van de dag: "De kerkhoven zijn uitgestorven"
Vrijdag, 21 augustus 2009.
De wekker loopt om 07.00 uur af. De geesten willen wel, maar de lichamen duidelijk niet. We staan om respectievelijk 07.45 en 08.15 uur op. De afspraak van een tandje minder doet meteen opgeld. Het gebruikelijke ritueel wordt afgewerkt, maar duidelijk in een lager tempo. Het geeft ons beiden ook meer rust.
Quote van de dag: "Het resultaat van je inspanningen ervaar(bereik) je onderweg".
Zaterdag, 22 augustus 2009.
Om 06.00 reveille!! Ik sta echter pas een half uur later op. Niels is zoals normaal wat later. Ik heb het grootste gedeelte al ingepakt en klaarstaan. Koffie gemaakt en water gekookt voor onderweg. Om 08.15 uur vertrekken we voor een dagtocht van ongeveer 100 kilometer richting Tours. Dan hebben we meteen éénderde van de Camino afgelegd. Het loopt parallel met het route-boekje. Onderweg worden we getracteerd op oogverblindende panorama's. Hier en daar een sticker (een teken dat we op goede weg zitten) van het Jacobsgenootschap gemist en daardoor afgeweken van de route. De beoogde afstand van 115 kilometer is uiteindelijk maar 100 kilometer geworden. Onderweg ontmoeten we een fietsend echtpaar uit Hengelo zonder al te veel bagage. Ze doen de Camino ook en overnachten in kleine hotels en gîtes etc. Even voor Chârtres hadden we hen ook al gezien maar niet gesproken. Wederom lunchen in de openlucht op een marktpleintje van zo'n typisch klein Franse stadje, met een regiofunctie. Alle noodzakelijke winkels zijn vertegenwoordigd op het plein. Het publiek dat voorbij komt is dan dus ook een afspiegeling van de lokale bevolking. Er is ook een fietsenwinkel, maar die is gesloten in verband met vakantie. Pech voor mij dus!! De temperatuur is weliswaar dik boven de 30 graden, maar het is een stuk aangenamer dan de voorgaande dagen. We hebben sinds enkele dagen een nieuwe vriend en die werkt ons doorlopend "tegen". We noemen hem de "Wind". Op een zeker moment komen we een geheel in het wit geklede fietser tegen. Blijkt een Nederlands sprekende Belg te zijn op weg vanuit Zuidwest Frankrijk naar België. Heeft de heenweg gefietst via Oude Wegen en heeft vervolgens 3 weken vakantie doorgebracht samen met zijn vrouw. Ondanks de straffe wind bereiken we Tours om precies 15.00 uur na 100,5 kilometer in 5 uur 37 minuten met een gemiddelde van 18 km/uur, om vervolgens tot de ontdekking te komen, dat de Jeugdherberg pas om 17.00 uur open gaat. De laatste 2 uur richting Tours fietsen we met een gemiddelde van meer dan 25 km/uur. Echt ongelooflijk, het lijkt wel of we vleugels hebben. We besluiten een terrasje te pikken. Eerst lekker in de schaduw en vervolgens in de zon laten we ons de "blonde rakkers" lekker smaken. Ze vallen wel als blokken beton, maar dat maakt niet uit, want het is verdiend vinden we zelf. Meer dan 850 kilometer gefietst in 7 dagen. Echt niet gek voor 2 amateurtjes!!! Zowel Niels als ik bellen met onze "liefjes". Thuis blijkt alles naar wens te verlopen en dat is een geruststellende gedachte. Tegen 16.45 uur bezoeken we de kerk waar Sint Maarten ligt begraven en scoren daar een mooie stempel. De zuster/non, die de informatiestand bemenst nodigt ons uit te overnachten in haar kosteloze herberg. We hebben ons netjes verontschuldigd, aangezien we in de Jeugdherberg een overnachting hebben geboekt. Om 17.00 uur ckecken we ons in. Snel was ik de vieze, stinkende fietskleding en hang ze te drogen.
Quote van de dag: "Pap, wordt de wind nooit moe?"
Zondag, 23 augustus 2009.
Mijn biologische klok wekt me om 05.15 uur, terwijl de wekker pas om 07.00 uur zal aflopen. Ik ben klaarwakker en hoor door de openstaande balkondeur de stad langzaam ontwaken. Het stadsverkeer wordt drukker en drukker, terwijl het langzaam licht wordt. Ik sta een tijdje op het balkon en geniet van hetgeen op de straat onder mij gebeurd. Tegen 07.30 uur wek ik Niels en begin zelf met het inpakken van de spullen. We merken beiden dat het fietsen een fikse aanslag pleegt op ons gestel en dat terwijl onze basisconditie goed is en met de dag verbetert. De externe factoren zoals hitte, wind en wisselende vochthuishouding zijn van wezenlijke invloed op ons fietsen. Om 08.45 uur vertrekken we uit de Jeugdherberg richting Dangé-St. Romain op ongeveer een kilometer of 65. De stad Tours uitfietsen is op zich goed beschreven, echter op het platte land missen we toch met enige regelmaat de aanwijzingen (stickers), met als gevolg dat we weer van de route afwijken en wat extra kilometers maken. De temperatuur stijgt naar de 35 graden en de wind doet ook een duit in het zakje uit veranderlijke richtingen. De route op zich is wonderschoon. Jammer genoeg zijn de meeste zonnebloemvelden al uitgebloeid. Misschien komen we er zuidelijker nog mooie akkers tegen. Ik probeer me te herinneren hoe de camping in Dangé-St. Romain er ook alweer uitziet. Ik heb er geen beelden meer bij. Terplaatse weet ik het weer. Het is de camping waar rondreizende marktkooplui, tijdens mijn eerdere fietstocht, door een Nederlandse vrouw werd uitgemaakt voor nomaden. Het is ook de plaats waar ik toen de Belgische vrouw Martine Somers heb ontmoet. Recent had ik nog mailcontact met haar. Dit jaar gaat haar fietstocht naar Venetië niet door, omdat ze van werkkring verandert en daarvoor naar Spanje moet verhuizen. Ze wenste ons alle goeds toe voor onze fietstocht. Bijzonder is het, dat een ontmoeting van enkele uren 2 jaar geleden, met enige regelmaat door iemands gedachten kan flitsen. Op de camping herken ik één echtpaar van 2 jaar geleden. Omgekeerd is dat niet het geval. Is ook niet van belang. Interessant is wel het feit dat ze mega-luxe dubbelassige caravans bewonen. In een separate trailer (lijkt op een paardentrailer) is een complete keukenunit gebouwd. Tevens staat er een wasmachine/-droger in. Om 15.45 uur komen we, na 78 kilometers in 4 uur 28 minuten met een gemiddelde van 17,50 km/uur, aan. We hebben het vanwege de hitte en de wind flink voor onze kiezen gehad. We zijn beide behoorlijk moe en rusten eerst even uit in de schaduw voordat we de tent opzetten. Ik merk aan mezelf dat ik sneller herstel dan een week geleden, mijn hartslag blijft ruimschoots binnen de toegstane limiet. Niels zijn conditie gaat met de dag zienderogen vooruit. Voor beiden is dat een goed teken. De remedie om dat in tact te houden is dus op tijd rusten, goed eten en drinken en vooral zorgen dat de moraal optimaal blijft. Ook de support van het thuisfront mag niet onvernoemd blijven. Als we ons kampement hebben opgeslagen en gedoucht hebben gaan we richting dorp om te zien of we wat kunnen eten. Als we langs het campingkantoor lopen blijkt de beheerster aanwezig te zijn en we betalen ons staangeld van slechts € 8,50 en dat is gewoonweg geen geld. We lopen in de richting van het cafeetje, wat 2 jaar geleden de enige gelegenheid was waar je wat te eten kon krijgen. Toen we daar om 18.30 uur aankwamen was de patron doende de zaak te gaan sluiten. Verder zijn alle winkels e.d. gewoonweg gesloten. Teruglopend naar de camping zien we een restaurant met terras, waar we aanvankelijk voorbij gelopen zijn. Ze serveren een "plat du jour" en we besluiten in de schaduw op het terras te gaan eten. Het restaurant heet "La Chaumière" en is gevestigd aan 21 Rue St. Romain, 86220 Dangé St. Romain. Een prima lokatie om lekker en goedkoop te eten. Een echte aanrader als je in de buurt bent. Na het eten lopen we nog even over de camping en ontmoeten 2 Belgische dames in een eigenhandig tot camper omgebouwde Hyundai H 100. Alle inbouwkastjes zijn afkomstig van het Zweedse warenhuis IKEA vertellen ze met trots. Ze komen van Brussel en zijn respectievelijk 90 en 65 jaar (moeder en dochter). Ze zijn op terugreis vanuit Santiago de Compostela. Heel bijzonder, de moeder komt van Mechelen en de dochter is geboren in Brussel, oud-lerares Franse taal en gepensioneerd. Elke zomer toeren ze samen door Europa en met de feestdagen vliegen ze samen naar de zon. Een heel bijzondere ontmoeting. Rond 22.30 uur zoeken we de "verkoeling" van de tent. Maandag, 24 augustus 2009. In verband met de weersvoorspelling dat het kan gaan regenen staan we bijtijds op en pakken alles in. Bij het opstaan zag het er al dreigend uit, maar de wind was zo sterk dat ik inschat dat het niet zal gaan regenen. Als we de tent willen inpakken vallen er een paar flinke druppels regen, maar het zet niet door. Het blijkt gewoon wat "natte wind" te zijn. We hebben de druppels niet geteld, maar meer dan 15 waren het niet!!!! (Achteraf bezien was dat alle regen op onze fietstocht). Voor hetzelfde geld waren we door en door nat geweest van een heftige regenbui. We vertrekken om 08.45 uur richting bakker en scoren ons dagelijkse ontbijt. De regenjasjes houden we aan, want af en toe komen we een verdwaalde druppel tegen. In Châtellerault, als we in een café naar de weg vragen, plenst het ongeveer 1 minuut van de regen. Het is voorbij voor we er erg in hebben. Regen kunnen we het niet noemen. De eigenaar van het café wijst ons de weg door het steegje naast het café en we zitten op de goede weg richting Poitiers. We rijden langs de brug Henri IV over de rivier de Vienne. De brug is en blijft van een ongekende schoonheid. We doen de stad Poitiers niet aan, maar volgen de alternatieve route rond de stad die erg heuvelachtig is en zwaar was, mede als gevolg van de hoge temperatuur en de hoge luchtvochtigheid. Op de kruising van de route met de N 147(E620) in Mignaloux-Beauvoir heb ik besloten een plat du jour te gaan eten, aangezien we er samen echt aan toe waren. De brandstof was op!!! Na de lunchpauze van ongeveer een uur hebben we de etappe hervat. Lange wegen door verdorde zonnebloemvelden met een hevige veranderlijke wind . Uiteindelijk arriveerden we om 17.30 uur na 104,5 kilometer in 6 uur 19 minuten met een gemiddelde van 16,60 km/uur in het uitgestorven stadje Château Garnier. 20 kilometer meer op de teller dan gepland, hebben we het beiden voor vandaag wel weer gehad. Het blijkt dat we alleen op de camping staan. We zetten snel de tent op en ik ga het staangeld betalen aan de campingbeheerder.
Quote van de dag: "Neemt de monogamiteit in evenredigheid af, naarmate de afstand tot thuis groter wordt?" (zomaar een gedachtenspinsel)
Dinsdag, 25 augustus 2009.
Wat een mooie lange dag zou moeten worden, werd een lange loodzware pechvolle dag!!! Om 06.00 uur staan we op en doen de dagelijkse dingen voor het vertrek. We hebben de hele nacht alleen op de camping gestaan in het aardedonker want de verlichting was niet aan. We vertrekken om 07.40 uur richting Aubeterre sur Dronne. Na ongeveer 1,5 uur begint mijn achterderailleur te protesteren en wil niet doen wat ik wil. Ik vraag aan Niels achter mij te gaan rijden om te kijken of mijn derailleur wellicht niet recht staat. Op het moment dat hij achter mij rijdt begin ik te schakelen en op dat moment valt mijn ketting van het grootste achtertandwiel op de achteras tussen het tandwiel en de spaken van het achterwiel. Resultaat alles slaat vast en in een mum van tijd sta ik naast mijn fiets. Tot mijn eigen verbazing vloek ik in het geheel niet. Normaal gesproken had ik wel even alle heiligen aangeroepen. Op z'n zachtst gezegd was dit een duidelijk geval van PECH!!!! Nadat Niels en ik mijn fiets ontdaan hebben van de bagage en de schade proberen in te schatten, komt er een vriendelijke Fransman op zijn fiets voorbij gereden. Hij stopt en vraagt wat er aan de hand is. Op mijn beste Frans maak ik hem duidelijk wat er aan de hand is. Ik vraag hem of er een fietsenmaker in de buurt is. Hij zegt me dat er een goede fietsenmaker is in het dorp ongeveer 15 kilometer terug. Het dorp heet Civray. Vervolgens rijdt hij verder. Diverse (doem)scenario's spelen door onze hoofden.
Quote van de dag: "Verbaas je niet, want als je je verbaast, is het al gebeurd".
Woensdag, 26 augustus 2009.
Na de loodzware dag van gisteren heeft uitslapen ook zijn voordelen. We hebben afgesproken om rond 10.00 uur te vertrekken. Dat heeft zo zijn voordelen. We kunnen beiden uitslapen. De tent kan droog ingepakt worden. De bakker is rond 09.00 uur op de camping. Echter mijn biologische klok wekt mij om 06.00 uur en ik sta een kwartier later op om te douchen, hetgeen er gisterenavond niet van was gekomen, zoals ik al schreef. Ik hang mijn slaapzak uit om te luchten en maak voor mezelf een sterke mok koffie. Daar word je echt wakker van. Als Niels ook uit zijn (slaap)coma is en gedoucht heeft breken we langzaam op. Ik had gisteren een irritant piepje tijdens het fietsen in mijn fiets. Voor alle zekerheid kijk ik alles na en ontdek dat één remblokje minimaal aanloopt. Dat aanlopen veroorzaakte het gepiep. Ik hoop voorts dat ik verder geen materiële malheur zal ondervinden. Op hetzelfde moment schiet er een doemscenario door mijn gedachten: "Wat als de ketting breekt of iets dergelijks!" (Snel een kruisje geslagen en een schietgebedje, maar dat blijkt nader bezien niet te hebben geholpen!!) Ik berust erin met de gedachte dat als er iets passeert er dan wel weer een oplossing komt. Als we alles hebben ingepakt, vertrekken we om 10.45 uur richting Cadillac een etappe van ongeveer 100 kilometer. We moeten toch weer relatief veel klimmem en dalen. Niels kijkt uit naar elke afdaling, want met klimmen heeft hij het voorlopig wel gehad. Ik grap op een gegeven moment op een lange en fijne afdaling nog tegen hem: "Was dit de afdaling waar je tegenop zag?" De opmerking vond hij niet leuk, maar na enige tijd kon hij er wel om lachen, nadat hij weer een flinke klim voor zijn kiezen had gehad. We rijden door het uitgestrekte, maar hete, wijngebied van St. Emillion. Alsmaar wijngaarden en wijngaarden, glooiende wegen en een enkele boerderij en/of huis er tussen. Naarmate we dichter bij St. Emillion komen, doemen ook ook de talloze "Maisons" en "Chateux de Vin" op in alle vormen en maten. Het is een geweldig gecultiveerde natuur. We genieten ervan ondanks het feit, dat we vandaag wederom een fikse fysieke inspanning verrichten. We besluiten in St. Emillion te pauzeren voor een verfrissing. In een klein "Maison du thé", ingericht met allerlei, drinken we een koel frisdrankje voor Niels en een biertje voor mij. Niels neemt nog een geroosterde Panini (broodje) met kaas. De korte pauze wordt ongeveer een uur, vanwege het feit dat het gesprek tussen ons een flinke wending neemt en erg serieus wordt. Het geeft ons beiden stof tot nadenken!! ('s Avonds blijkt dat het goed is geweest). We stappen weer op de fiets voor de laatste 30 kilometer richting Cadillac. Op één van de laatste stevige beklimmingen voor Cadillac, met nog ongeveer 17 kilometer te gaan, slaat de materiële pech weer toe!! De ketting van mijn fiets breekt. (PS. wat voor een doemscenario schoot er vanmorgen door mijn gedachten!!). Ik kan Niels, die ruim 500 meter voor mij fietst nog net met behulp van mijn voetbalfluit waarschuwen. Hij hoort het nog net en komt terug gereden. Samen repareren we de ketting. We zitten, ik althans, tot aan mijn ellebogen onder de smeer van de ketting. Na ongeveer 3 kwartier is de klus geklaard en kunnen we verder. Als gevolg van het late vertrek, de lange pauze in Cadillac en de kettingbreuk komen we zo rond 20.45 uur na, 110,5 kilometer in 6 uur 36 minuten met een gemiddelde van 16,7 km/uur, aan in Cadillac. Ik weet waar de camping is en we rijden er meteen naar toe. In de omgeving van de camping zijn diverse eetgelegenheden en we kiezen er één uit en reserveren voor 21.30 uur een tafeltje en gaan vlug naar de camping om onze tent op te zetten. Dat gaat inmiddels routine-matig in no-time. Als we echter de laatste tentstok onder spanning zetten horen we beiden een flinke knak alsof de tentstok breekt!! Wij kijken elkaar verbaasd aan denken beiden hetzelfde: "We doen niets en de tentstok breekt!!" Gelukkig bleek dat de stok niet goed in elkaar gestoken was. Na het opzetten van de tent zijn we lekker Italiaans gaan eten. Hebben onze achterban telefonisch van het wel en wee op de hoogte gebracht. Tevens van diverse personen nog de SMS-jes beantwoord met betrekking tot de vordering van onze tocht. Niels is bijzonder onder de indruk, dat hij van zijn collega, de schoonmoeder van zijn baas, een SMS ontvangt. Dat had hij echt niet verwacht en doet hem duidelijk goed en het motiveert hem. Om 23.00 uur sluiten we de dag af met de afspraak dat ik morgenvroeg om 09.00 uur bij de plaatselijke fietsenmaker mijn fiets voor alle zekerheid "laat nakijken en laat servicen". We vallen beiden eigenlijk meteen in slaap na toch wel weer een zeer vermoeiende dag.
Donderdag, 27 augustus 2009.
Ik sta om 06.15 uur op om tijdig alles klaar te hebben. Ik kook water voor de bouillon voor onderweg en neem zelf een mok sterke koffie en geniet van de warme ochtendzon. Na het douchen een lekkere 2e mok koffie en schrijf onze belevenissen van gisteren op, omdat daar geen tijd voor is geweest gisteravond. Maar ook de zin ontbrak daarvoor. Na mijn geschrijf wek ik Niels en begin met het inpakken van de bagage. Even voor negenen fiets ik naar de fietsenmaker (www.2roues.cadillac.com), ongeveer 500 meter verderop aan de doorgaande weg in Cadillac. Ik heb weer geluk, de winkel is sinds gisteren weer open na de jaarlijkse augustusvakantie. Ik word allervriendelijkst ontvangen maar bovenal zeer goed geholpen. De fiets wordt helemaal nagekeken en voorzien van een nieuwe ketting. De fietsenmaker had ook een minder prettige mededeling. De achtervork van de fiets staat uit iets uit het lood (getordeerd)!! Wellicht einde fiets??!! De totale kosten bedragen slechts € 36,85. In mijn beleving weer een meevaller. Met gemengde gevoelens rijd ik terug naar de camping. Niels heeft inmiddels bijna alles ingepakt. We drinken nog een mok koffie en vertrekken. Voordat we vertrekken zoeken we op de kleine camping nog naar de beheerder om te kunnen betalen. Net als gisterenavond is er niemand te bekennen. Dus weer een vertrek zonder te betalen. Het is prima fietsweer, geen wind en een tempratuur tussen de 25 en 30 graden. Binnen 2 uur en 3 kwartier bereiken we na 57 kilometer Moustey, waar we bij Jan en Sofie een Franse maaltijdsalade nemen. Voortreffelijk rustpunt in een Santiago-etappe, want het Nederlandse koppel Sofie Jonker en Jan Binkhorst runnen het Restaurant Le Haut-Landais. Gastvrije en ongecompliceerde behandeling in een lommerrijke omgeving. Ze geven ook Santiago-stempels en houden een gastenboek bij van passerende pelgrims. Aandachtspunt voor passanten is wel, dat het restaurant 's-middags is gesloten. (www.lehautlandais.com) EEN ECHTE AANRADER!!!!! Na een uurtje gerust te hebben gaan we weer in hetzelfde hoge tempo op weg richting Lesperon door Les Landes.
Quote van de dag: "Noem mij vandaag de Vliegende Pinda." (Niels)
Vrijdag, 28 augustus 2009.
Vandaag de laatste volledige dag in Frankrijk. We slapen tot ongeveer 08.30 uur. Ik zet koffie en haal de verse broodjes op. Genietend van het ochtendgebeuren op de camping drink ik mijn koffie. Het vaste ochtendritueel gaat met een routine en een snelheid waar we beiden eigenlijk versteld van staan. De fietsen zijn voorzien van 120 decibel alarmsloten, maar tot op heden heb ik de indruk, dat dat niet echt noodzakelijk is geweest. Maar voorkomen is beter dan genezen. We ontbijten samen en het is overigens de 1ste keer dat Niels meteen na het opstaan een volledig ontbijt neemt. We breken de tent af. Onze Franse buurvrouw komt nog even een praatje maken. Gisterenavond had ze ons ook al een glaasje wijn aangeboden, maar dat hebben toen afgeslagen omdat we toen druk doende waren met andere dingen. Daarna is het er niet meer van gekomen.Het "even" wordt al gauw een gesprek van 3 kwartier.
Ze haalt er een Franse krant bij om ons deelgenoot te maken van het wereldnieuws en de weersverwachting. We lezen dat Edward Kennedy is overleden. Niet schokkend, maar politici sterven ook. Vervolgens komt haar man/partner erbij en hij blijkt ook en pelgrim te zijn, die sinds 2006 jaarlijks een stukje van de Camino loopt. Hij is 73 jaar en fietst en wandelt nog dagelijks. Hij haalt zijn gedateerde racefiets uit zijn camper en toont hem vol trots. Ze blijken partners te zijn die een LAT-relatie hebben en ze zijn woonachtig in Parijs. Als ik informeer naar de leeftijd van de vrouw, zegt ze, dat ze 61 jaar is. Als ik haar zeg, dat ze er voor een Parisiènne er jong uitziet, kan het helemaal niet meer kapot. Ze loopt naar de camper en haalt er een route-boek tevoorschijn, want ze wil weten waar we naar toe gaan fietsen. Het is een zeer geanimeerd gesprek en we nemen hartelijk afscheid. Niels maakt nog een foto voor het weblog. Na het vertrek rijden we door het laatste gedeelte van Les Landes richting Dax. In een groot winkelcentrum hebben we geluncht. Nadat we Dax hadden verlaten zetten we koers naar de Pyreneeën.
Zaterdag, 29 augustus 2009.
Na het opstaan om 07.30 uur ga ik op zoek naar de eigenaresse van de camping om ons staangeld te betalen. Aangebeld, telefonisch geprobeerd echter zonder het gewenste resultaat. Ondertussen kook ik water voor de koffie. Niels is inmiddels ook wakker en we breken op en tuigen de fietsen op om een zware dag tegemoet te fietsen. Het Franse echtpaar, die ons gisterenavond van een maaltijd hebben voorzien, sliepen ook nog. We verlaten de camping om 08.45 uur zonder afscheid en zonder te betalen. Het is fris, maar na een paar kilometer ben je weer warm gefietst. in Navarreux doen we in de plaatselijke supermarkt inkopen. Tevens gevraagd of het postkantoor op zaterdagmorgen open is. Volgens de vrouw die ons helpt is het postkantoor open tot 11.30 uur. Een grote doos gescoord en naar het postkantoor. De doos bleek te klein voor alle spulletjes, dus heb ik de doos omgeruild voor een grotere (van het merk TENA-LADY!!). Al met al waren we juist voor sluitingstijd 11.30 uur klaar met inpakken. Kosten voor het verzenden van de 13,840 kg. wegende doos bedragen € 57,25 (incl. verzekering). Een snel rekensommetje leert ons, dat het slechts € 4,09 per dag kost om bijna 14 kg. minder gewicht naar Santiago de Compostela te hoeven slepen. Alleszins redelijk ons inziens. Na dit oponthoud vervolgen we onze weg riching Sainte Marie-Oloron, waar we een plat du jour eten op een fijn terras. We maken ons nu op voor het echte klimwerk in de Pyreneeën.
De fietsen en bagage als eerste naar binnen en vervolgens meteen aan tafel. We laten het thuisfront telefonisch weten dat we de etappe overleefd hebben en goed zijn aangekomen. Trots vermelden we nog even dat we in Spanje zijn en in 2 weken 1400 kilometer hebben gefietst. We worden door het thuisfront gefeliciteerd. We bestellen een stevige maaltijd van stokbrood met lokale ham, 4 kleine coteletten met friet en gegrilde paprika's en als dessert ijs. Niels en ik tracteren onszelf op ons 1ste biertje SAN MIGUEL en vervolgens nog een paar!!! Na het eten tracteert Pedro ons op een lokaal sterk borreltje, dat als een blok viel, ik voel mijn tenen krom trekken zo sterk. Maar wel lekker. Na nog wat met de aanwezige stamgasten te hebben gesproken zijn we naar onze kamer gegaan. Pedro heeft ons een 6-persoonskamer toebedeeld zonder andere gasten. Een fijne geste. Even na 23.15 uur arriveert er een Spaans-Baskische vrouw in de herberg, die een plaats krijgt in een andere kamer bij andere pelgrims. Als Niels onder de douche staat, klopt ze op de deur en komt binnen en vraagt in een mengeling van Frans, Spaans en Engels of ze bij ons op de kamer mag slapen. Probleem is namelijk, dat ze met geen mogelijkheid, gelet op haar gewichtige omvang, in staat is om in één van de vrije bovenste stapelbedden te klimmen. Zonder een gezichtsspier te vertrekken stem ik in. Als Niels onder de douche uitkomt, schrikt hij van het gewichtige bezoek en maakt kennis met de vrouw. Nog even met de vrouw in het Frans zitten praten, waarbij ze vertelt dat ze 2 maal per jaar een gedeelte van de Camino loopt, altijd alleen en in haar eigen tempo. Ze zoekt dan ook altijd de meest kleine refugio's vertelt ze. Niels en ik slapen vanaf nu alleen nog maar in herbergen, refugio's en kloosters. Spanje bereikt in 94 uur en 4 minuten. In kilometers is dat 1602 en nog 900 kilometer te gaan in 2 weken. Dat betekent vanaf nu dus een tandje minder en morgenvroeg gewoon om 07.00 uur weer op.
Zondag, 30 augustus 2009.
Eerste opmerking van Alice: "Reden jullie zo hard?" Antwoord: "Ja we reden hard!!) In de kilometers lange afdaling missen we, naar later blijkt als gevolg van wegwerkzaamheden, de afslag naar Monastario de San Juan de la Peña. We hebben dus ook geen sticker of iets gezien. Als we bij een kunstmatig aangelegde waterval even een algemene stop houden, vragen we aan een Engels echtpaar de weg.
Maandag, 31 augustus 2009.
Heerlijk, een keer echt langer geslapen dan normaal. We hebben geen haast en vertrekken ruim na 09.00 uur. Ik ben dan al wel naar de bakker geweest een paar straatjes verder, maar ik had pech, want hij was al uitverkocht en al bijna gesloten. Hij kon wel een lokaal soort suikerbrood verkopen. Ik neem er 2 met de gedachte beter iets dan niets. Blijkt achteraf geen echt succes te zijn. We rijden langs een groot stuwmeer, dat maar weinig water bevat. Het is een bekend gegeven, dat Spanje een tekort aan water heeft. Ik kon het verschil duidelijk zien vergeleken met 2 jaar geleden, toen er aanzienlijk meer water in stond. De nu droog gevallen stukken waren inmiddels ruimschoots begroeid.
Dinsdag, 01 september 2009.
Quote van de dag: "Als je achterste voren op de fiets gaat zitten, heb je de wind ook mee!"
Woensdag, 02 september 2009.
Om 04.30 uur word ik wakker van het eerste geritsel van iemand die kennelijk al doende is zich wandelklaar te maken voor zijn dagtocht van vandaag. Al snel is het een geroezemoes van jewelste. Ritselen van plastic zakken, gerits van slaap- en lakenzakken. Ik kom niet meer in slaap, ook door het geflits van allerhande soorten zaklampjes en andersoortige lichtjes. Als ook van mensen, die denken dat ze "zachtjes" praten. Hoort er allemaal bij dus!! Tot 07.00 uur houd ik het uit en dan sta ik op, maar dan is ook het merendeel van de ongeveer 75 slapers al weg of zitten aan het ontbijt. Niels staat ook op en heeft slecht geslapen laat hij mij weten. We pakken alles in en maken gebruik van de ontbijtmogelijkheid. We zijn één van de laatste pelgrims die vertrekken uit de herberg. Niels koopt voor mij een T-shirt. Erg attent. Voor zichzelf koopt hij een schelp voor om zijn nek. We vertrekken richting Nájera ongeveer 95 kilometer fietsen. Als we het steile pad naar beneden hebben afgelopen en de eerste 1500 meter hebben gefietst worden we meteen getracteerd op een 7%-klimmetje van ongeveer 2,5 kilometer. De lichamen zijn meteen wakker, maar ook op temperatuur. De hele dag zal het heuvelachtig zijn. Het weer is vooralsnog bewolkt en de morgentemperatuur is 13 graden, maar dat verandert als het opklaart. De temperatuur stijgt dan onmiddellijk in no-time naar waarden tussen de 25en 30 graden, zoals we al de hele tocht gewend zijn. Na een uurtje of wat fietsen worden we in het Engels aangeroepen door een tweetal lopers. Eén er van blijkt Cliff te zijn. We gaan onmiddellijk in de ho-ijzers en draaien om en maken een praatje met hem. We nemen nogmaals afscheid en wensen hem een goede voettocht naar Santiago. We zullen hem jammer genoeg niet meer tegenkomen. We vinden hem een geweldige kerel. Een relaxte Yank stelt Niels. We besluiten in Logroño te lunchen in de nabijheid van de kathedraal, waar ik voor ons beiden een stempel scoor. Links achterin de kerk in de sacrestie is altijd een relegieus aanwezig om dat te verzorgen. Ik tref dezelfde zuster van 2 jaar geleden. Ook hier weer de herkenning. Ik vind het ontzettend vreemd, dat mensen mij na 2 jaar al dan niet meteen danwel vaag herkennen. Niels grapt dat dat niet zo vreemd is en geeft tal van redenen ...........!!?? We ontmoeten op het kerkplein nog een Nederlands echtpaar dat op de fiets vanuit Maastricht naar Compostela fietst. We praten over onze ervaringen onderweg en geven elkaar tips. Zij gaan voor de natuur en cultuur maar echt niet voor de stempels. We worden tussentijds ook nog geïnterviewd door mensen van het Bureau van Toerisme van de stad Logroño. Daarna verlaten we de stad en we worden meteen weer met de neus op de feiten gedrukt. We mogen weer klimmen. In Nájera vinden we, na 98,3 kilometer in 6 uur 5 minuten met een gemiddelde van 16,2 km/uur, vrij simpel de kosteloze herberg onder gemeentelijk beheer. Je mag voor de overnachting een donatie doen, hetgeen ik dus ook doe. Zoals zovelen geef ik ook € 5,00 per persoon. Er zijn alleen nog maar bovenbedden beschikbaar in de slaapzaal met een capaciteit van ongeveer 80 à 90 man. De slaapzaal heeft een afmeting van ongeveer 30 bij 10 meter meter.
Op het moment dat we weglopen bij de herberg heeft Niels telefonisch contact met Nicolle en hij geeft haar een ooggetuige-verslag van onze wandeling, ondertussen zoekend naar een geldautomaat en een geschikt restaurantje. Beiden vinden we niet, maar als we iemand vragen wijst die ons de bank met een inpandige geldautomaat. Er tegenover is een restaurant waar we voor € 8,50 per persoon een heerlijk en voedzaam pelgrimsmenu eten.
Donderdag, 03 september 2009.
Gisterenavond om 23.30 uur in bed, maar we slapen beiden niet echt comfortabel op de doorgezakte matrassen. Het is overigens wel stil geweest de afgelopen nacht, een uitzondering daar gelaten natuurlijk. We pakken onze spullen en om 07.45 uur vertrekken we minder uitgerust dan gewenst richting San Juan d'Ortega.
Quote van de dag: "A tourist is demanding, a pelgrim is thankfull".
Vrijdag, 04 september 2009.
De bedden zijn goed, maar de slapers niet dus. Op de zaal slapen 3 mannen, die nog harder snurken dan ik, ongeveer factor 5. Niels heeft geslapen met oordoppen. Om 06.30 uur sta ik op en om 07.15 uur ben ik klaar met alles. Niels volgt op ongeveer een half uur. In de herberg kunnen we niet ontbijten, dus we rijden naar de kruising met de N120, want daar is een routiershotel, waar we het ontbijten nemen. We volgen de route richting Burgos. In het centrum zijn allerlei wegwerkzaamheden gaande. Ik vraag een willekeurige fietser de weg naar de kathedraal. Hij zegt voor te rijden en in een mum van tijd zijn we er. We scoren een stempel en bij het verlaten van de kerk zien we Nico van de Swaluw, die even voor ons in Burgos is aangekomen. We maken een praatje, waarbij Nico vertelt dat hij gepland heeft een uur of 3 of 4 in Burgos door te brengen. We nemen afscheid en vervolgen onze weg. De stad uit is een moeilijke onderneming. Overal wordt gebouwd en we missen op de beslissende momenten de stickers. Uiteindelijk komen we weer op de N120 uit en via die weg geraken we in Hontonas. We komen precies om 13.00 uur, na 74,5 kilometer in 3 uur 44 minuten met een gemiddelde van 19,5 km/uur, aan en hebben dus de hele middag om van alles te doen. Installeren, douchen, wassen, bellen met thuis, kletsen met andere pelgrims en verkoelend drankje nemen etc. etc. We logeren in Albergue el Puntido tegenover de kerk. De andere is een gemeentelijke herberg. Er is ook een hoteltje.
Zaterdag, 05 september 2009.
Bijzonder goed geslapen. Niels wist dat te beamen. Hij schaamde zich over mijn harde snurken. Niels is als éérste uit bed, de éérste keer deze weken. Ik vraag me af of er iets bijzonders staat te gebeuren vandaag. We nemen het ontbijt in de herberg en vertrekken naar Terradillos de los Templarios, waar we in Albergue "Los Templarios" (www.alberguelostemplarios.com) zullen overnachten. De etappe is ongeveer 80 kilometer, dus ons wacht weer een dagtaak. Eén hindernis moeten we nemen en dat is ongeveer een 15 kilometer lang grindpad.
Het is een oude Romeinse heirbaan, die kaarsrecht door de Tierra de Campos leidt. Aan weerszijden kaalgeschoren graanvelden onder een brandende zon en geen enkele faciliteit. Alvorens we daaaraan beginnen, drinken we in het pittoreske stadje Carrion de los Condes een drankje. Ook breng ik nog een bezoekje aan de "flappentapper". Ja, inderdaad onze gezamelijke geldbuidel maakt deze weken overuren!!! Op de pedalen balancerend en in een hoog tempo nemen we zonder problemen het grindpad. We moeten zeer geconcentreerd rijden en sturen, vaak wisselend van rechts naar links, grote keien ontwijkend. De wind is thans onze vriend, hij waait hard van achter en/of schuin van achter. Al met al is het in fysiek en mentaal opzicht even topsport voor ons!! We hebben de wind proberen te vangen en dat is ons dus aardig gelukt bleek achteraf. We rijden de feitelijke 81,3 kilometer in 3 uur 36 minuten met een gemiddelde van 22,5 km/uur.......... EEN RECORD!! Aan het einde van de grindpadbeproeving drinken Niels en ik in Calzadilla de la Cueza op een terrasje een pilsje. Hebben we dus echt verdiend vinden we dus zelf!! Op het terras ontmoeten we een Helmondse man die op zijn handcomputer zijn belevenissen aan het schrijven is en met het thuisfront aan het mailen/SMS-sen is. Hij blijkt bij de gemeente Helmond te werken als plv. direkteur Stadsontwikkeling. Het gesprek gaat over Helmond en de vooroordelen die "men" heeft ten aanzien van de stad en zijn bewoners. Gedurende het gesprek komen er namen van mensen voorbij die we beiden (in)direkt kennen. Leuke gezellige Brabantse ontmoeting. Het welbekende Brabantse kwartiertje wordt heel snel 1,5 uur. Voor ons geeft dat uiteraard niets, want wij hoeven nog maar 10 à 12 kilometer te fietsen. We ontdekken, dat het respect van fietsers voor lopers en andersom even groot is. Elke groep heeft zijn eigen problematiek en charmes. We rijden het laatste stuk zo hard, dat we Alberque "Los Templarios" bijna voorbij rijden. Er is gelukkig plaats voor ons en we nemen een 2-persoonskamer voor € 16,00 per persoon (incl. eigen toilet en douche). Voor ons gelet op de laatste 3 weken, een ongekende luxe. Als ik bij het inchecken aan de eigenaresse vraag of ik de fietsen op dezelfde plaats mag parkeren zoals ik dat 2 jaar geleden deed, keek ze me indringend aan en gaf toestemming. Later vertelt ze me, dat ze me herkende, maar wist niet waarvan. Ze wist het zeker op het moment dat ik de vraag over de fietsen stelde. Op dat moment werden haar kinderen en het personeel opgetrommeld en werden we nog hartelijker begroet en voorgesteld. Gewoonweg geweldig. Voordat we gaan uitpakken nemen we een drankje en een broodje als een soort verlate lunch. Daarna nemen we een verfrissende douche en genieten van een welverdiende rust. We nemen de tijd om te internetten. Ik zie dat mijn weblog in 5 weken tijd meer dan 1000 keer is bekeken. Onvoorstelbaar die interesse!! We wisselen het binnen zitten af met buiten zitten alhoewel dat laatste minder comfortabel is, in de schaduw en met een flinke koele wind. Daarnaast zitten we ook op hoogte. We genieten van de passerende, maar ook arriverende pelgrims. Om 19.00 uur gaan we aan tafel. We nemen het pelgrimsmenu (voor-/hoofdgerecht/dessert met water en/of wijn) voor het prettige prijsje van € 9,00 per persoon. Na het eten mail ik mijn collega René van Eijk over de stand van zaken, hoe we er fysiek en mentaal voorstaan met het verzoek de overige collega's hiervan op de hoogte te brengen. We drinken samen een café Americanos (zwarte koffie dus) en hebben samen weer een goed en diepgaand gesprek. Mijn vertrouwen groeit in alle opzichten met de dag, dat het op termijn goed gaat komen met Niels. We hebben samen het begin gemaakt. Niels zijn vertrouwen in eigen kunnen groeit ook met de dag. De oorzaak daarvan ligt mijns inziens aan diverse dingen. Het goede verloop van de tocht tot nu toe, zijn prille verkering met Nicole, het gevoel in eigen mentale en fysieke kunnen, onze positieve gesprekken, de mindere positieve gesprekken, en de wederzijdse confronterende gesprekken. We leren elkaar nog beter kennen, maar dan in een andere situatie dan in de standaard vader/zoon-situatie. Het is ontzettend verrijkend dat je een dergelijke fietstocht samen met je kind kan maar vooral mag doen. Algemeen advies: Het is een ontzettende aanrader om het te doen als je in de gelegenheid bent. Sterker nog, je moet het niet uitstellen, als je het idee hebt om het te doen. Niet uitstellen dus, straks kan het te laat zijn!!! Al met al is het een zeer bijzondere dag geworden. De eigenaresse van de herberg komt persoonlijk afscheid nemen van ons, omdat ze morgen niet aanwezig zal zijn. Morgen is het zondag en dan is het haar vrije dag. Heel opmerkelijk, want van de andere gasten neemt ze geen afscheid. Ze geeft ons nog een kaart van de provincie Léon. Kortom we hebben blijkbaar een bijzondere indruk achter gelaten. Zo om 22.45 uur gaan we naar bed, na een fijne en goede dag.
Quote van de dag: "The Flying Pinda, did it again today!!"(Niels) en
"Wie de wind vangt, heeft hem!!"
Zondag, 06 september 2009.
Ondanks de 2-persoonskamer met eigen douche en toilet, heb ik niet echt geweldig geslapen. Om 05.30 uur ben ik klaarwakker en ik houd het tot even voor 06.00 uur uit en sta op. Ik kleed me aan en ga naar de gemeenschappelijke pelgrimsruimte. De echtgenoot van de eigenaresse van de herberg heeft blijkbaar ochtenddienst. Het is een drukte van belang van vertrekkende pelgrims. Ik neem een kop koffie en kan het niet laten een half uurtje te surfen op internet. Ik bekijk de sites die interesseren. Ook het weer bekijk ik. Komende dagen respectievelijk 30, 31 32 graden en meer!!! Geen regen in ieder geval. De komende dagen geen kans op neerslag en dat is een voordeel!! Na een 2e kop koffie zo tegen 08.30 uur wek ik Niels. Tussentijds heb ik mijn spullen ingepakt en mijn fiets opgetuigd. Niels doet zijn ding en om 09.00 uur nemen we samen een licht ontbijtje, want we hoeven vandaag maar 60 kilometer. We nemen afscheid en vertrekken om 09.25 uur richting Léon, dat we morgen zullen bezoeken. Vergeleken met 2007 is thans de autobaan naast de N 120 klaar. Dat betekent dat de N 120 heel rustig is en zeker op zondagmorgen. Het is opvallend voor mij dat er in korte tijd (2 jaar) qua infrastructuur zoveel veranderd is. We rijden via Sahagún. We zijn ontzettend snel in Puerta Villarente (2 uur 45 minuten).
Quote van de dag: "We hebben een stukje afgesneden, maar toch omgereden!!"
Maandag, 07 september 2009.
Om 04.30 is de Catalaanse pelgrim, die onder mij slaapt, aan het inpakken om te vertrekken. Ik licht hem met mijn lichtje bij. De Hongaarse perlgrim, die naast hem ligt, slaapt met een een groot kruisbeeld in zij handen. Bijzonder religieuze man dus. Blijkt dat de verlichting in de hele herberg defect is, althans doet het niet. De overige elektrische apparatuur daarentegen doet het wel. De logerende populatie is heel divers, Braziliaans, Italiaans, Frans, Spaans, Duits, Japans, Hongaars. Gewoon echt gezellig. Iedereen doet zijn ding en allen hebben een goed humeur ondanks de fysieke (voet)problemen!! Als fietsers hebben we daar geen last van. Wij hebben gewoon last met het zitten als we op een normale stoel plaatsen nemen. Ik pak mijn spullen en zorg dat de fietsen startklaar staan. Lekker op mijn gemak. Om 07.30 uur begin ik Niels te wekken. Hij ligt weer eens in een diepe coma. Uiteindelijk geeft hij een teken van leven en doet zijn ding. Voor het vertrek neem ik afscheid van onze Franse tafelgenoot van gisterenavond. De man is minitieus bezig zijn blaren te verzorgen en te verbinden. Wij als fietsers zouden gewoon even onze banden oppompen!! Niels en ik drinken nog een bekertje automatenkoffie en vertrekken. De bakker in het dorp is jammer genoeg gesloten. Over de N 120 via San Martino de la Camino rijden we richting Cruz de Ferro.
Quote van de dag: "Where do you buy the beer? I need one!!(Noorse vrouw)
Dinsdag, 08 septemer 2009.
We hebben allebei goed geslapen en vertrekken zo rond 09.00 uur, nadat we alles volgens de gewoonlijke routine hebben ingepakt. Ik heb nog naar het werk gebeld om te zeggen dat alles tot nu tot naar wens verloopt. Ik ontvang een SMS van mijn collega Marjo, die me bedankt, omdat ik haar een SMS-je had gestuurd om haar en haar man sterkte te wensen. Haar man Theo wordt vandaag aan kanker geopereerd en daar sta je even bij stil. De steile afdaling richting Ponferrada van gisteren wordt vandaag voortgezet. Met een gemiddelde snelheid van 30 km/uur, hetgeen feitelijk inhoudt snelheden van 60 à 70 kilometer, zoeven we bergaf. Geconcentreerd sturend en de handen aan de remmen. De handen en armen doen gewoon pijn. In het eerste dorp waar we aankomen ontbijten we. In de afdaling, vlak voor het dorp, passeren we tot onze verbazing de Noorse vrouw, die even later aansluit bij het ontbijt. Ze wil vandaag 40kilometer af leggen. Dat gaat haar lukken denken we, want ze heeft net zoals wij, om 09.30 uur, al 14 kilometer afgelegd. Het is inmddels alweer flink heet aan het worden. De hoogste temperatuurmeting die we zien is 35 graden in de schaduw. In Villafranca de Bierzo drinken we wat voor we de laatste 15 kilometer bergopwaarts naar Ruitilán afleggen.
Moment van de dag: Ontvangen worden met de begroeting "los ciclistas del mundo" Quote van de dag: "The Spanish Armada is going down".
Woensdag, 09 september 2009.
Van de semi-klassieke ochtendmuziek bij het opstaan krijgen we helelmaal niets mee, omdat ik pas echt om 07.45 uur wakker word. Ik heb heerlijk diep en lekker geslapen. Niels ook. De meeste pelgrims zijn al vertrokken of zitten aan het ontbijt. Ik probeer Niels te wekken en dat lukt bijna, maar als de herbergier hem aanspreekt (vreemde ogen dwingen) is hij zo wakker, maar wel uit zijn humeur. We werken ons dagelijks patroon af en om 09.00 uur zijn we vertrekklaar, maar geen ontbijt gehad. We waren dus te laat voor de gezamenlijke maaltijd. Op verzoek wordt er bij wijze van uitzondering voor ons nog een ontbijt geserveerd. Dat werken we snel naar binnen, we rekenen af en vertrekken richting Sarria. We weten dat het een zware etappe wordt en meteen in het begin krijgen we een klim van 8 à 9% voor onze kiezen. Hierna volgen de Puerte Pedrefita (1100 meter), de toegang tot Galicië. Jaarlijks op 8 en 9 september trekken de bewoners uit de regio naar het klooster boven op de berg waar dan een jaarmarkt wordt gehouden. We banen ons lopend een weg door de menigte. een hele bizarre jaarmarkt, waar men van alles verkoopt, van verse gebakken/gekookte inktvis tot schoenen en van damesslipjes tot handschoenen, kortom bedenk het maar en het is er te vinden. We ontmoeten de Zuidafrikaanse vrouw, die we eerder hebben ontmoet. Ze heeft flink doorgelopen. Van een paar Spaanse moutainbikers met wie we een praatje maken krijgen we verse traditioneel gebakken koekjes. Een lekkernij van Galicië. Bij het klooster staat naast een 10-tal huizen nog een vrij groot café waar we weer mensen ontmoeten die we eerder gezien en gesproken hebben. We drinken ons moed in zogezegd voor de laatse grote zware beklimmingen. Alto San Roque en Alto de Poio (resp. 1270 en 1330 meter).We worden weer beloond met mooie vergezichten, steile wanden en diepe dalen. We fietsen boven de wolken, anders gezegd boven de laag hangende bewolking. Het is maar hoe je het bekijkt, maar boven de wolken bevalt me beter. We zijn letterlijk en figuurlijk in de wolken, omdat we weten dat deze bergen de laatste echte bergen zijn.
Quote van de dag: "Ik heb het gehad met fietsen, alle uitdagingen heb ik gehad en gehaald!"(Niels)
Donderdag, 10 september 2009.
We slapen uit en staan dus laat op. De huishoudelijk dienst is reeds 2 keer komen kijken of we al aanstalten hebben gemaakt om te vertrekken. Om 09.30 uur vertrekken we uit het pension en rijden naar het centrum van Sarria, waar we in een lunchroom een ontbijt bestellen. Na het ontbijt verlaten we Sarria en worden verrast door een 2-tal klimmetjes van 7% en 8% respectievelijk met een lengte van 5 en 2 kilometer. Lekker om zo de dag te beginnen. Maar we hoeven vandaag maar 40 kilometer. We hebben beiden het gevoel dat de benen niet willen. Is eigenlijk ook niet verwonderlijk gelet op de quote van de dag van gisteren. Ik heb het eigenlijk ook wel gehad, het doel is in zicht. Het voelt zwaar, maar naarmate we vorderen gaat het beter en beter. De pijn in de knieën is weer eens heftig. Het blijft dus voor mij tanden bijten. Onderweg komen we na een lange afdaling langs een bijzonder mooi stuwmeer, waar we foto's maken vanaf de brug. Erg spectaculair vinden we.
Quote van de dag: "Heb je ooit een Duitser ontmoet, die niet boos is?" (citaat van een Duitse gesprekspartner)
Vrijdag, 11 september 2009.
Eén na laatste dag fietsen. Om 07.00 zullen we opstaan. Ik zelf kan, ondanks de goede accomodatie, niet erg goed slapen. Om 04.30 uur ben ik al klaar wakker. Mijn beneden buurman vertrekt net. Ik sta op en tot ongeveer 05.45 uur zit ik op het terras, waarna ik tot 07.00 uur in bed toch nog even een klein slaapje doe. Als ik op het terras zit, zie ik wel een stuk of 7 katten (dakhazen) die rond prullenbakken en afvalcontainers op zoek zijn naar iets van hun gading. Er wordt door de katten onderling ook gevochten. Ik hoor het wel, maar zie het niet. Het speelt zich af in een grote afvalcontainer met een gat in de klep, waardoor ze in de container gesprongen zijn. Omdat iedereen al vertrokken is voor 07.00 uur doe ik het licht aan en wek Niels. Om 08.00 uur nemen we een ontbijt, terwijl het herbergpersoneel de zaak alweer aan het sluiten is, zodat de lokale bevolking niet meer voor een kopje koffie terecht kan. Ze gaan de herberg poetsen in afwachting van een nieuwe stroom pelgrims die vanmidag zeker zullen komen. We spreken nog een Zwitserse vrouw die ook al meer dan 4 maanden onderweg is. Ik hoor haar telefoneren met het thuisfront. Blijkbaar coacht ze haar man en kinderen, wat ze vandaag allemaal moeten doen. Bijzonder is te horen dat ze haar man zegt de vuilnisbakken buiten te zetten, want het is vrijdag!!! Ik kan niet nalaten te glimlachen, waarop ze zegt: "Männer!!". Ik denk: "Vrouwen blijven vrouwen, ze kunnen meer dingen tegelijk!!" Om even na achten vertrekken we richting Azúra, onze laatste etappeplaats. Het is alsof we de stal ruiken, het tempo ligt hoog, zo rond de 20 km/uur en al om 10.00 uur zijn we op de plaats van bestemming. Onderweg speel ik in gedachten al met het idee vandaag door te fietsen naar Santiago. In Azúra scoren we een stempel in herberg Don Quichotte en drinken een kopje koffie. Evenals ik, speelt ook Niels het idee van doorfietsen, we besluiten door te fietsen, mits we een dag extra in het hotel in Santiago kunnen boeken. Een positief telefoontje brengt uitkomst. We rijden definitief door. We brengen Alice telefonisch op de hoogte van ons plan en ze wenst ons succes. We maken bij het bord SANTIAGO nog een foto.
Vervolgens in een zeer hoog tempo richting Santiago de Compostela, waar we om 13.05 uur na 68,5 kilometer in 3 uur 25 met een gemiddelde van precies 20 km/uur, het plein voor de kathedraal oprijden. Voor beiden een fysieke mijlpaal de teller staat op 2571 kilometer.
Moment van de dag: "De aankomst vanmiddag in Santiago de Compostela".
Quote van de dag: "Is dit het nu??!!".
Zaterdag, 12 september 2009.
Samen staan we om 07.00 uur op om vandaag naar het daadwerkelijke eind van onze Camino te gaan. We ontbijten op het busstation en nemen de bus naar Cabo Finsterre. De bus is van de Fa. Freire (www.empresafreire.com), die ook o.a. het vervoer naar het vliegveld verzorgd. Een rit van 2,5 uur langs de grillige kust van Galicië, maar ontzettend mooi!! Vanaf de bushalte is het nog ruim 3 kilometer bergop lopen naar het meest westelijke punt van het vaste land van het Europese continent. We lopen het dorp uit en hoe hoger we komen, hoe mistiger het wordt. Het is zeemist, die vanuit zee komt binnendrijven. In combinatie met de drukkende temperatuur van 25 graden is het een zware tocht. Hebben we waarschijnlijk verdiend!!?? Niels wil symbolisch zijn oude kleding verbranden. Hij wil alles zelf dragen, inclusief de granieten steen van 1,5 kilo, die ik voor hem in 2007 heb meegenomen uit Finsterre. Als we Cabo Finsterre bereiken zoekt Niels een plek om de oude kleren te verbranden.
De symboliek is bedoeld om in eertse instantie je kleding van de achterliggende Camino te verbranden; verder een minder prettige periode van je leven af te sluiten en daarmee een nieuwe start te maken naar de toekomst. Beiden zijn van toepassing voor Niels. Een mooi maar emotioneel moment! Als alles brandt komen er allerlei mensen, die ook persoonlijke kleding en andere zaken in het vuur gooien. Niels vindt het zéér bijzonder en noemt zich: "The Fire-starter!" Na verloop van tijd dalen we via de grillige rotsblokken verder af naar beneden voor zover dat mogelijk en verantwoord is. Ik blijf op een afstand, maak geen foto's en laat Niels zijn gang gaan. Hij draagt de granieten steen bij zich, die hij vervolgens zover mogelijk naar beneden gooit richting Atlantische Oceaan. Met een zware doffe plof hoor ik de steen vallen. Niels is hiermee niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk een "zware last" kwijt. Eenzelfde soort gevoel heb ik ook. Niels neemt ruim de tijd om dit voor hem bijzondere moment in zich op te nemen en op zich te laten inwerken. Het is voor mij een zeer bijzonder emotioneel moment. Na enige tijd omhelzen we elkaar zwijgend en gaan terug. Omhoog klauterend nemen we elk onafhankelijk van elkaar een klein steentje mee voor thuis. Daarna bezoeken we het museum en scoren daar onze één na laatste stempel.
Moment van de dag: "Het verbranden van kleding en het weggooien van de granieten steen in Cabo Finsterre".
Zondag, 13 september 2009.
Na de belevenissen van gisteren en het bezoek aan de Internationale Bierpub slapen we relatief lang uit en om 09.00 uur zitten we in het hotel aan het ontbijt. We hebben gepland een Heilige Mis in de kathedraal te bezoeken. Allereerst lopen we nog door het al ontwaakte Santiago. Diverse winkels openen al hun deuren. We kopen wat ansichtkaarten. Rond 10.45 uur zijn we in de kathedraal, lopen er rond, bezoeken de crypte van de Apostel Jacobus. Er is nog een dienst bezig. We zien de Franse vrachtwagenchauffeur die we in Ruitilán zagen. We maken een kort praatje. Voor we een zitplaats kunnen innnemen moeten we nog even wachten. We zien Nico van der Swaluw, van de ontmoeting in San Juan d'Ortega en Burgos, zitten. Op het moment dat hij ons ziet wordt hij zeer emotioneel en zien we dat hij begint te huilen. Even daarna maken we een praatje en hij verontschuldigt zich dat hij een traantje moest wegpinken toen hij ons zag (Heel bijzonder moment, we zullen echter nooit weten wat zijn gedachten waren op het moment dat hij ons zag). We gaan zitten in afwachting van de Mis. Langzaam loopt de kathedraal vol. Om stipt 12.00 uur begint de Mis met 8 heren, zoals dat heet, en even zoveel hulpjes. Alles in de Spaanse taal. Na de Mis wordt het 80 kilogram wegende wierooksvat gezwaaid. Erg spectaculair!! Om 13.15 uur is het voorbij. We lopen langzaam terug naar het hotel, want om 14.00 uur willen we live de Formule 1-race van Monza in Italië zien op televisie. Onderweg lopen we een klein winkeltje binnen en kopen wat bier en limonade en chips. Na de race gaan we richting centrum en slenteren langs de vele souvenierswinkeltjes. We kopen het één en ander en gaan aansluitend eten. Voor we naar het Bavaria-café gaan frissen we ons even op in het hotel. We wandelen richting studentenwijk. Voor een zondagavond is het druk mijns inziens. Het café is open en Montse is er ook. We maken een foto en nemen afscheid,waarschijnlijk komen we er niet meer. Na wat biertjes (het vervolg van de meter van Niels) en tapa's lopen we weer richting hotel.
Maandag, 14 september 2009.
We staan om 09.15 uur op en een kwartier later zitten we aan het ontbijt. Het loopt allemaal een beetje stroef. De doelen zijn gehaald en we verlangen beiden naar Nederland te gaan. Ik probeer tevergeefs telefonisch kontakt te krijgen met de Dependance van Soetens Fietsvervoer om uit te vissen of de mogelijkheid reeds al aanwezig is om per betaalautomaat de kosten van het fietsvervoer naar Nederland te betalen. Ik besluit er langs te gaan. Het is niet ver van het hotel. Blijkt dat je kontant moet betalen. Aansluitend gaan we naar de kapper om onze haardossen te laten fatsoeneren. Ik ben er nog niet uit of ik mijn baard, voor zover je daarover kan spreken, zal laten afscheren. Ik laat het bij trimmen. Voor € 15,00 per persoon zijn we de mannetjes en we krijgen een luxe behandeling. Eén persoon voor de ontvangst en het begeleiden naar het zitje waar je op je beurt moet wachten. Deze persoon is ook doorlopend aan het vegen. Eén persoon voor de kassa en de telefonische reserveringen en in zowel het dames- als herengedeelte 3 à 4 kappers/kapsters. Verder lopen er nog 2 personen rond, die naar mijn mening een soort supervisor zijn. Als ik vraag om totaal kaal geschoren te worden, kijkt de kapper me ongelovig en vragend aan. Als hij bij zijn collega hoort dat Niels ook gemillimeterd wil worden praten de 2 collega-kappers met elkaar vol verwondering en gaan aan het werk. De persoon die veegt komt ook nog maar een keer kijken met de bezem in de aanslag. Zo na een half uur zijn we klaar. Op een voor mij ouderwetse wijze worden we nog met een bepoederde scheerkwast behandeld. Geknipt en geschoren verlaten we de zaak op weg naar een schoenenwinkel want Niels heeft zijn zinnen gezet op een paar schoenen. Hij koopt een paar mooie schoenen voor weinig. In Santiago is het uitverkoop gedurende de periode van 15 juli tot 15 september en dat is aan de prijskaartjes te zien. We lopen richting het restaurantje waar we gisterenavond hebben gegeten en we hopen "The Jazzman" te ontmoeten.
Hij blijkt aanwezig te zijn.Als ik op hem afstap en hem begroet is er wederom de vage herinnering van 2 jaar geleden, nadat ik hem een paar steekwoorden heb aangegeven (o.a. de Bolero van Ravel). Nadat hij kennis heeft gemaakt met Niels en nadat Niels 2 CD's van hem heeft gekocht, speelt hij op mijn verzoek weer de Bolero. Op een geheel eigen en onnavolgbare wijze brengt hij het lied ten gehore. Bijzonder gewoonweg. Als hij zijn instrumentale improvisatie beëindigt geef ik een applausje en kijk rond. Ik zie dat niet Niels en ik er staan, maar er ondertussen een flink aantal passanten is blijven staan om te luisteren. Ik beloof de man aandacht aan hem te besteden op mijn weblog en zijn informatie te publiceren. (www.myspace.com/jazzmanencompostela); (www.jazzmanencompostela.es) en (jazzmanencompostela@hotmail.com). We slenteren en scharrelen nog wat rond en belanden in een café.
Quote van de dag: "Als we 5 pils bestellen, krijgen we dan ook een hele pizza?" (dit naar aanleiding van het feit, dat we een aantal stukjes pizza geserveerd krijgen bij een drankje).
Dinsdag, 15 september 2009.
Laatste volledige dag in Santiago. Laatste dag van de uitverkoop. Ik sta bijtijds op, dat wil zeggen lekker geslapen tot 08.30 uur en na een frisse douche ga ik ontbijten. Niels blijft liggen. Aan het ontbijt ontmoet ik een 72-jarige Ierse man, die de Camino ook op de fiets heeft gedaan vanuit Biarritz, in het Frans-Baskenland. We praten over onze belevenissen, die we als fietsers onderweg zijn tegen gekomen. Na het ontbijt nemen we afscheid, want de goede man moet nog naar het vliegveld fietsen om zijn vliegtuig te halen. Gaat zeer wel lukken denk ik, want zijn vlucht vertrekt halverwege de middag. Ik blijf nog een uurtje in de lobby van het hotel zitten en geniet van het hotelgebeuren in al zijn facetten. Komen en gaan van hotelgasten van allerlei nationaliteiten, passanten, leveranciers, huishoudelijk personeel en de "gewichtige" receptioniste, die in diverse talen haar toontje meeblaast in de kakafonie van geluiden. Ik neem de tijd om Alice een "ondeugend" SMS-je te sturen. Ze beantwoordt het bericht onmiddellijk met een telefoontje!! Voor dat ik het hotel verlaat informeer ik bij de "zeer gewichtige", maar uiterst behulpzame receptioniste, welke bus bij welke bushalte vertrekt naar het vliegveld. Op woensdagmorgen om 09.15 uur bij de geldautomaat op Plaza de Galicia. Het weer in Santiago is onder invloed van de Atlantische Oceaan een graad of 10 minder dan we gewend zijn geweest de afgelopen weken. Het is 18 à 20 graden en licht bewolkt. Even voor 11.00 uur verlaat ik het hotel om in Santiago nog een kleinigheid te kopen voor mij "oude vriendin". Ook wil ik de allerlaatste stempel scoren bij de plaatselijke politie. Het lukt zowaar, ook één voor Niels!!! Van een groep muzikanten, achter de kathedraal, maak ik een foto.
Woensdag, 16 september 2009. TIME TO GO HOME!!
We staan vroeg op en na het douchen ontbijten we in het hotelrestaurant. Na het ontbijt geef ik de mevrouw die elke morgen ons ontbijt verzorgde een kleinigheid. Deze vrouw zorgde er ook dagelijks voor dat onze hotelkamer op orde kwam. Ik bedank haar en neem afscheid om vervolgens de hotelrekening te betalen. We lopen richting Plaza de Galicia en nemen de bus naar het vliegveld. Blijkt dat de bus 5 minuten eerder vertrekt. Op het moment dat we Plaza de Galicia afrijden begint het te regenen. De eerste echte regen sinds weken. De temperatuur is ook aanzienlijk lager dan gisteren. Op het vliegveld aangekomen stopt de bus op nog geen 50 meter lopen van de ingang naar de incheckbalies van RyanAir. We kunnen inchecken via de Priority-balie. Omdat onze bagage met Soetens naar Nederland gaat hebben we slechts handbagage en is inchecken een fluitje van een cent. Dat is anders voor 2 Nederlandse pelgrims die met hun fietsen in de rij staan. Ze moeten hun fietsen gedeeltelijk gaan demonteren en inpakken. Later ontmoeten we deze mensen tijdens onze tussenstop op Londen Stansted. We lopen wat rond in de vertrekhal en bekijken de zogenaamde "tax-free shops". In de koffiebar doen we een laatste Spaans kopje koffie. Als op de borden de mededeling verschijnt, dat het vliegtuig uit Londen is geland gaan we richting douane. Door de beveiliging heen geeft geen problemen. De handbagage wordt streng gecontroleerd. Als gevolg van de Priority-booking hoeven we niet te wachten met instappen en hebben met enkele andere passagiers de eerste keus voor wat betreft de stoelen. Voorin en aan het raam dus!!! De vlucht is volledig volgeboekt. Het vliegtuig vertrekt stipt op tijd. Het cabine-personeel werkt professioneel en routine-matig en voor we er erg in hebben vliegen we al boven Engeland, dat zich als een lappendeken onder ons ontvouwd. Het is in het luchtruim boven de regio Londen erg druk kunnen we zien aan de vele vliegtuigen die op verschillende hoogten van en naar Londen vliegen. We kruisen de aanvliegroute van Heathrow, één van de drukste vliegvelden ter wereld en zien trapsgewijs de inkomende vliegtuigen in de lucht hangen en dat is erg mooi om te zien.
Als ons vliegtuig een Boeing 737-400 de landing inzet zien we beneden ons het hart van Londen met de rivier Thames, Tower Bridge en The London Eye, ofwel het Millenium Wheel. Ondanks een flinke tegenwind landen we ongeveer 20 minuten eerder in Londen. Als we op het platform staan moeten we wachten om te kunnen uitstappen.
Het grondpersoneel is meteen bezig de bagage uit het vliegtuig te laden. De fietsen van de Nederlandse pelgrims zijn blijkbaar als laatste ingeladen in Santiago de Compostela en worden nu als eerste, ze zijn volledig gewikkeld in transparant plastic, uit het vrachtruim van het vliegtuig gehaald. Ik zie dat de fietsen, achtereenvolgens op elkaar, op een niet al te zachtzinnige wijze op de klaar staande bagagewagen worden gegooid. Lekker joh, reizen met dure fietsen!!!! Londen Stansted is een base van RyanAir en deze maatschappij heeft een eigen terminal net zoals EasyJet. Het is een flink eind lopen voor we de douane-controle (grens) bereiken. De controle en beveiliging is heel scherp. Zonder kleerscheuren komen we in de transitruimte. We oriënteren ons waar we voor de aansluitende vlucht naar Eindhoven moeten inchecken. Blijkt achteraf electronisch te kunnen. We gaan even naar buiten, waar Niels in de smoking-area aan zijn nicotine-gehalte werkt. Vervolgens zoeken we een plaatsje op een terrasje waar we wat eten en drinken.De Nederlandse pelgrims van de fietsen ontmoeten we weer en we praten en drinken samen wat. Hun fietsen zijn dus inderdaad op diverse plaatsen flink beschadigd. Ze vertellen dat ze over de Via de Plata naar Santiago de Compostela hebben gefietst. Ze hebben het, als geroutineerde fietsers, als erg zwaar ervaren. De hitte en het parcours waren daar debet aan. De algemene indruk van hen, maar ook het advies is, als je die route wil fietsen, bereid je goed voor!! Na het verplichte wachten, checken we electronisch in en gaan richting vertrekhal. Onderweg komen we nog, met automatische vuurwapens, bewapende politie-beambten tegen. De veiligheidsmaatregelen zijn enorm bij de paspoortcontrole en de security-check. Ik krijg een bijzondere behandeling, fouillering!! Eigen fout, vergeten mijn zakmes in te pakken. Heb ik dus moeten achterlaten. Geen probleem. We shoppen nog wat en Niels overweegt een electronisch apparaat bij Dixons voor zichzelf te kopen. Is aanzienlijk goedkoper, maar op mijn advies ziet hij er toch maar vanaf. Na wat gedronken te hebben gaan we richting Gate 45 voor het vertrek. Weer met priority staan we voor in de rij. Het is een echte cultuur-shock om na 5 weken in relatieve rust weer tussen schreeuwende en zich populair voordoende toeristen te moeten staan. De groep passagiers is een mengeling van zakenlui en jonge en oude toeristen. Als het vertrek van het vliegtuig op zich laat wachten, we vertrekken uiteindelijk met een vertraging van 25 minuten, is het commentaar van de wachtende mensen niet van de lucht. Niels en ik laten het gewoon gebeuren. Inwendig beiden enigszins gespannen, maar wel zeer blij dat we bijna veilig en gezond weer thuis zijn. Om 19.20 uur landt ons vliegtuig op Airport Eindhoven en we zetten voet op Nederlandse bodem. Als we door de douane zijn worden we opgewacht door Alice, echtgenote en moeder. We omhelzen gedrieën elkaar en knuffelen en pinken een traantje weg. Mijn broer Olof en zijn Tine, Nicole de nieuwe vriendin van Niels en collega René van Eijk completeren het ontvangstgezelschap, dat ons opwacht met ballonnen en rozen. Fijn zo'n allerhartelijkst warm welkom. We gaan naar huis, dat is versierd met slingers en ballonnen. Gewoon geweldig. De avond brengen we gezellig door met een hapje en een drankje. We zijn veilig thuis.
We zijn ons zelf fysiek en mentaal tegengekomen en daarvan hebben we geleerd. We hebben genoten van ons samenzijn als vader en zoon samen "op weg" en we hebben elkaar in veel opzichten beter leren kennen. We hebben genoten van de natuur in zijn voortdurend wisselende gedaanten. De cultuur en bouwkunst hebben we toegevoegd aan de dingen waar we altijd van zullen blijven genieten. De stille momenten hebben we ondergaan en van de diepgaande, verhelderende gesprekken hebben we beiden geleerd. Het was echt een tocht van ontmoetingen en de rijkdom ervan ervaren. We hebben het beiden beleefd, het ondergaan en toegevoegd aan de rijkdom van het leven. Het zal ons altijd bijblijven……………………………………………………Iedere dag. Dankbaar zijn we, dat het ons gegeven was om het samen te kunnen en te mogen doen Het heeft ons rijker gemaakt. Een rijkdom die niet in waarde is uit te drukken. Een rijkdom, die ik altijd zal delen met mijn zoon Niels tot in lengte van dagen. Alleen HIJ of ZIJ, die naar Santiago de Compostela gaat of daarvan terugkomt is een PELGRIM.
"Aan de finishing touch van de weblog wordt nog dagelijks gewerkt!! Geplaatst door Maarten en Niels Lautenslager, op 13:03 0 reacties

Ik kan niet stoppen met hem te bedanken. Ik ben 12 jaar getrouwd en mijn huis was erg vredig en lieftallig totdat mijn man onlangs begon met rokkenjager.Ik probeerde met hem te praten, maar er veranderde niets, ik stond op het punt mijn huwelijk op te geven en te scheiden toen ik een vriend tegenkwam die stelde me voor aan heer Bubuza, de spreukmaker, ik nam contact met hem op en vertelde hem mijn problemen. Hij vertelde me dat hij me zou helpen en mijn man zal bij me terugkomen smekend, ik voorzag in de dingen waar Lord Bubuza om vroeg en het was precies 14 uur nadat de betovering was uitgesproken en mijn man huilend thuiskwam en me smeekte om hem te vergeven, Eerst leerde ik dat hij een grapje maakte, ik vergaf hem en het geluk in mijn huis werd weer hersteld. Mijn man is nu een veranderd man en ik ben heel gelukkig, allemaal dankzij Heer Bubuza. neem vandaag nog contact met hem op voor hulp via WhatsApp: +1505569 0396 of e-mail: lordbubuzamiraclework@hotmail.com
BeantwoordenVerwijderenHallo kijkers online, ik ben Alfonso Vázquez en ik ben hier om mijn getuigenis te geven over hoe ik werd geholpen om mijn vrouw terug te krijgen. Ik was een cheat en mijn vrouw betrapte me verschillende keren. Ik probeerde mezelf te repareren en elke keer belandde ik keer op keer vals spelen. Ik denk dat ik niet besefte wat ze voor me betekende totdat ze me met rust had gelaten. Ik begon een manier te vinden om haar terug te krijgen, maar niets leek perfect te werken totdat ik een artikel tegenkwam over Heer Zakuza die wereldwijd veel mensen hielp om hun relaties terug te krijgen. Ik nam contact met hem op via zijn WhatsApp-nummer via + 1 740-573-9483 en hij verzekerde me dat mijn vrouw binnen 48 uur bij mij terug zou komen met zijn krachtige magie en ik betaalde 410 euro voor de materialen die nodig waren voor het werk. Verrassend genoeg kwam mijn vrouw na 2 dagen terug naar huis en zei dat ze nog steeds van me houdt en ik heb gezworen haar nooit meer te bedriegen. Allemaal dankzij Lord Zakuza. WhatsApp hem via + 1 740-573-9483 of e-mail hem via: lordzakuza7@gmail.com
BeantwoordenVerwijderenIk wil Lord Bubuza erkennen voor het helpen van mij, hij heeft mijn vreemdgaande vriend laten stoppen met vals spelen met zijn spreuk. Mijn vriend bedroog en respectloos, onze relatie was stressvol en we gingen 3 keer uit elkaar voordat ik via WhatsApp contact opnam met heer Bubuza voor hulp: +1 505 569 0396. Ik vertelde hem mijn relatieproblemen en hij beloofde me te helpen met zijn betovering en vertelde mij wat ik moest doen. Het was heel verrassend en schokkend, want 15 uur nadat ik had gedaan wat heer Bubuza had opgedragen, kwam mijn vriend terug en smeekte me op zijn knieën om hem te vergeven en hem terug te accepteren. Mijn vriend bedriegt me niet meer en respecteert me niet meer. Ik leg deze getuigenis af omdat ik mezelf een gelofte heb gedaan dat als heer Bubuza me helpt, ik over hem zal getuigen voor de wereld. Hij is een god op aarde, hij kan jou ook helpen. Neem contact met hem op via WhatsApp: +1 505 569 0396 of via e-mail: lordbubuzamiraclework @ hotmail . com
BeantwoordenVerwijderen